Ansvarsfull kommunikation är mer än att följa lagens bokstav. Det är en kontinuerlig reflektion över kommunikationsetik, ansvarsfulla riktlinjer och vardagliga handlingar inom kommunikation.
En öppen, aktiv och respektfull interaktion är kärnan i kommunikation. Det krävs förtroende som bygger på ärlighet för att nå framgång i en verksamhetsmiljö som snabbt förändras.
Öppenhet
En kommunikatör:
- Främjar en öppen kommunikationskultur och stärker organisationens kommunikationskompetens.
- Tar aktivt och proaktivt fram nödvändig information till intressentgrupper.
- Är tydlig i vem hen representerar i sin kommunikation.
- Är öppen med både sina egna och den företrädda organisationens intressen och kopplingar i förhållande till uppdraget.
Ärlighet
En kommunikatör:
- Skiljer åsikter från fakta. Kommer endast med påståenden som är verifierbara.
- Ger inte felaktiga uttalanden och inte heller felaktiga bilder av korrekta påståenden.
- Korrigerar alltid påståenden som visar sig vara felaktiga.
Tillförlitlighet
En kommunikatör:
- Förstärker tillförlitligheten hos sin arbetsgivare eller uppdragsgivare.
- Är ansvarsfull med konfidentiell information om sin arbetsgivare eller uppdragsgivare samt utnyttjar sina nätverk på ett ansvarsfullt sätt.
- Ansvarar för att alla parter som stöder kommunikationen även agerar i enlighet med de etiska reglerna för kommunikation.
- Identifierar och belyser kommunikationsutmaningar och risker.
Värdering
En kommunikatör:
- Främjar respektfulla möten och en konstruktiv diskussionskultur.
- Förstår mångfalden och de olika behoven hos intressenter och kulturer samt tar hänsyn till dem i sin kommunikation.