Avoimuus
Viestinnän ammattilainen:
- Edistää avointa viestintäkulttuuria ja vahvistaa organisaationsa viestintäosaamista.
- Tuo aktiivisesti ja ennakoivasti saataville sidosryhmille tarpeellisen tiedon.
- Tuo viestinnässä selkeästi esiin sen, ketä edustaa.
- Tuo avoimesti esille omat sekä edustamansa tahon intressit ja sidonnaisuudet toimeksiantoon liittyen.
Rehellisyys
Viestinnän ammattilainen:
- Erottaa näkemykset ja mielipiteet tosiasioita koskevista väittämistä. Esittää vain väittämiä, jotka ovat todennettavissa.
- Ei esitä virheellisiksi tietämiään väittämiä eikä myöskään paikkansapitäviä väittämiä harhaanjohtavalla tavalla.
- Korjaa aina virheelliseksi osoittautuneen väittämän
Luotettavuus
Viestinnän ammattilainen:
- Vahvistaa työnantajansa tai toimeksiantajansa luotettavuutta.
- Käyttää työnantajansa tai toimeksiantajansa luottamuksellista tietoa ja hankkimiaan verkostoja vastuullisesti.
- Vastaa siitä, että myös kaikki viestintää tukevat kumppanit toimivat viestinnän eettisten ohjeiden mukaan.
- Tunnistaa ja tuo esiin viestinnälliset haasteet ja riskit
Arvostus
Viestinnän ammattilainen:
- Edistää kunnioittavia kohtaamisia ja rakentavaa keskustelukulttuuria.
- Ymmärtää sidosryhmien ja kulttuurien monimuotoisuuden ja erilaiset tarpeet sekä ottaa ne huomioon viestinnässä.
Etiska regler för kommunikation