Viestinnän ammattilaisten tulee tuoda selvästi esille sidonnaisuutensa, toimeksiantajansa ja vaikuttimensa. Näin linjaa Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN kannanotossa, joka koskee Helsingin Sanomissa 23.11.2022 ilmestynyttä, Doven viestintäkampanjaan kytkeytynyttä mielipidekirjoitusta.
Tapauksessa Doven viestintää hoitanut viestintätoimisto Drum laati viiden sosiaalisen median vaikuttajan ja Mieli ry:n nimissä mielipidekirjoituksen, jossa vaikuttajat ilmaisivat sitoutuvansa olemaan muokkaamatta kuviaan sosiaalisessa mediassa. Kirjoituksessa viitattiin Doven teettämään tutkimukseen, jossa selvitettiin nuorten kokemia ulkonäköpaineita. Drumin toimitukseen lähettämästä materiaalista ei käynyt suoraan ilmi, että kyse oli laajemmasta kampanjasta, jossa vaikuttajat puhuivat asian puolesta myös Doven omissa materiaaleissa ja tekivät omissa kanavissaan kaupallista yhteistyötä sen kanssa.
VEN arvioi, että Drumin olisi pitänyt selkeämmin ilmaista mielipidekirjoituksen tausta, tarkoitus ja toimeksiantaja. Yhteys Doveen jäi epäselväksi, koska mielipidekirjoitus lähetettiin vaikuttajien ja Mieli ry:n nimissä. Vaikutelmaksi saattoikin tulla, että varsinainen toimeksiantaja oli Mieli ry.
VEN pitää tärkeänä, että viestinnän ammattilaiset ovat tarkkoja sidonnaisuuksistaan ja tuovat yksiselitteisesti esille toimeksiantajansa ja vaikuttimensa. Medialle lähetettävissä teksteissä on tuotava selvästi esille sekä kirjoittajien että tekstien taustat. Avoimuus vahvistaa yleisön luottamusta kaikkia osapuolia kohtaan – oli kyse sitten vaikuttajista, viestintätoimistoista ja niiden toimeksiantajista tai mediasta.
Kannanotto: VEN 2023/1 Toimeksiantaja esiin, kun mielipidekirjoitus on osa viestintäkampanjaa
Lisätietoja: Viestinnän eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja Päivi Sihvola 040 7574992.