1. Kysymys
Viestinnän eettiseltä neuvottelukunnalta on tiedusteltu, miten pitäisi suhtautua tilanteeseen, jossa yritys on esittänyt omassa tiedotteessaan harhaanjohtavia ja virheellisiä väitteitä kilpailevan yrityksen tuotteista. Yritys ei ole suostunut pyynnöistä huolimatta korjaamaan harhaanjohtavaa tietoa sisältänyttä tiedotettaan.
Virheelliset tiedot ovat levinneet tiedotteen kautta myös mediaan, johon on oltu erikseen yhteydessä ja pyydetty virheiden korjaamista. Vaikka mediassa tiedot on oikaistu, ei tiedotteen julkaissut yritys ole toistuvista pyynnöistä huolimatta suostunut korjaamaan virheitä.
2.Tapauksen eettiseen arviointiin vaikuttavat seikat
2.1 Toimintaperiaatteet ja tehtävät
Toimintaperiaatteiden mukaisesti VEN arvioi kannanotoissaan yleisellä tasolla viestintäalalla esiintyvien toimintatapojen eettistä kestävyyttä. Neuvottelukunta ei ota kantaa siihen, onko joku yksilö tai yhteisö toiminut kuvatulla tavalla. VENin kannanotot perustuvat Viestinnän eettisiin ohjeisiin.
VEN ei ota kantaa sellaisiin organisaatioviestintää sivuaviin viestinnän, journalismin ja markkinoinnin muotoihin, joita säännellään jo toisten toimielinten toimesta. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi hyvää journalistista tapaa (jonka tulkintaa varten on Julkisen sanan neuvosto) tai hyvän tavan mukaista markkinointia (jonka tulkintaa varten on Mainonnan eettinen neuvosto).
2.2 Rehellisyys
Viestinnän eettisten ohjeiden mukaan ammattimainen ja vaikuttava viestintä on aina totuudenmukaista.
Viestinnän ammattilainen:
- erottaa näkemykset ja mielipiteet tosiasioita koskevista väitteistä
- ei esitä virheellisiksi tietämiään väitteitä
- ei esitä tosiakaan väitteitä tavalla, joka antaa harhaanjohtavan kuvan
- korjaa virheelliseksi osoittautuneen väitteen
2.3. Luotettavuus
Viestinnän eettisissä ohjeissa todetaan myös, että luottamus on toimivien sidosryhmäsuhteiden perusta.
Viestinnän ammattilainen toimii aina työnantajansa tai toimeksiantajansa edun mukaisesti.
2.4. Arvostus
Ammattimaisuuteen kuuluu oman osaamisen kehittäminen ja kyky osoittaa arvostusta sekä oman että muiden alojen ammattilaisia kohtaan. Viestinnän ammattilainen osallistuu julkiseen keskusteluun vastuullisesti ja kaikkia osapuolia kunnioittavalla tavalla.
3. Kokonaisarvio
Organisaation on korjattava viestinnässään esittämät virheelliset tiedot.
Viestinnän eettiset ohjeet rakentuvat viiden keskeisen periaatteen varaan. Nämä ovat avoimuus, vuorovaikutteisuus, rehellisyys, luotettavuus ja arvostus.
Esitetyssä tapauksessa arvioitaviksi tulevat periaatteeista erityisesti rehellisyys, luotettavuus ja arvotus.
Viestijä toimii aina työnantajansa tai toimeksiantajansa edun mukaisesti. Tämä edellyttää kuitenkin rehellistä ja vastuullista toimintatapaa. Eettinen viestintä ei ole harhaanjohtavaa, esimerkiksi esittämällä virheellisiä tietoja kilpailijan tuotteista. Jos viestintämateriaalissa (tiedotteet ym.) esitetään virheelliseksi osoittautuvia tietoja, tulee tiedot korjata viipymättä, kun virhe tulee viestijän tietoon.
Riittävää ei ole se, että esimerkiksi tiedotemateriaalin pohjalta laaditut kolmannen osapuolen mediasisällöt korjataan hyvän journalistisen tavan mukaisesti. Myös journalistisen työn lähteenä toimivat alkuperäiset organisaation viestintämateriaalit on tarkistettava ja tarvittaessa korjattava totuutta vastaaviksi.
Kilpailijan saattamista kyseenalaiseen valoon julkisuustyön keinoin kutsutaan negatiiviseksi PR:ksi. Tällaiseen toimintaan tulee Viestinnän eettisen neuvottelukunnan mukaan suhtautua kielteisesti, sillä viestinnän eettisten ohjeiden mukaan toimiva viestijä ei esitä tosiakaan väitteitä harhaanjohtavalla tavalla ja korjaa virheelliseksi osoittautuneet väitteet.